Το στοίχημα της Ισπανίας στο πράσινο υδρογόνο
Share
Μεγάλα έργα πράσινης ενέργειας αρχίζουν να εμφανίζονται ολοένα και περισσότερο σε όλη την Ισπανία, καθώς επιδιώκει να τοποθετηθεί ως μελλοντικός ηγέτης πράσινης ενέργειας – αλλά οι ειδικοί έχουν επιστήσει τη προσοχή σχετικά με το κόστος και την αβεβαιότητα της ζήτησης.
Οι ισπανικές επιχειρήσεις αυξάνουν την παραγωγή καυσίμων χωρίς εκπομπές ρύπων και επενδύουν σε έργα πράσινης ενέργειας, παρά τους φόβους για την υψηλή τιμή παραγωγής.
«Όλα πάνε πολύ γρήγορα», δήλωσε ο Miguel Angel Fernandez, τεχνικός διευθυντής στο Ισπανικό Εθνικό Κέντρο Υδρογόνου, ένα δημόσιο ερευνητικό κέντρο που εδρεύει στην κεντρική Ισπανία.
«Υπάρχουν τόσα πολλά έργα, που είναι αδύνατο να τα παρακολουθήσεις όλα».
Το μεγαλύτερο μέρος του υδρογόνου παράγεται επί του παρόντος χρησιμοποιώντας ρυπογόνα ορυκτά καύσιμα, αλλά το λεγόμενο «πράσινο υδρογόνο» παράγεται εξ ολοκλήρου χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως η αιολική, η ηλιακή και η υδροηλεκτρική ενέργεια.
Ενώ τα ορυκτά καύσιμα εκπέμπουν επιβλαβή αέρια θερμοκηπίου όταν καίγονται, το υδρογόνο εκπέμπει μόνο υδρατμούς.
Η Μαδρίτη ξεκίνησε ένα σχέδιο ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2021 για τη στήριξη έργων πράσινου υδρογόνου, χρησιμοποιώντας το ταμείο ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τον COVID ύψους 800 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η Ισπανία φιλοξενεί τώρα το 20% των παγκόσμιων έργων πράσινου υδρογόνου – δεύτερη μόνο μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Πέρυσι ο ισπανικός «ενεργειακός γίγαντας» Iberdrola άρχισε να λειτουργεί αυτό που λέει ότι είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο πράσινου υδρογόνου για βιομηχανική χρήση στην Ευρώπη, στην πρώην πόλη εξόρυξης Puertollano.
Το εργοστάσιο χρησιμοποιεί 100 μεγαβάτ ηλιακών συλλεκτών για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, το οποίο αποθηκεύεται σε τεράστιες λευκές δεξαμενές αποθήκευσης.
Ο αρχικός στόχος είναι να παρέχει το 10% της ενέργειας που χρειάζεται ένα γειτονικό εργοστάσιο που ανήκει στην εταιρεία παραγωγής λιπασμάτων Fertiberia. Αυτό θα αποτρέψει την απελευθέρωση 48.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, σύμφωνα με την Iberdrola.
Εάν το «πιλοτικό έργο» αυτό λειτουργήσει, η Iberdrola θα ξεκινήσει μια «πολύ πιο σημαντική δεύτερη φάση» για να καλύψει το 100% των ενεργειακών αναγκών του εργοστασίου λιπασμάτων, δήλωσε ο Javier Plaza, επικεφαλής του τμήματος πράσινου υδρογόνου της Iberdrola.
Παρόμοια έργα
Ανταγωνιστικές ισπανικές εταιρείες ενέργειας όπως η Cepsa και η Repsol έχουν ξεκινήσει τους τελευταίους μήνες παρόμοια έργα. Στην ηλιόλουστη νότια περιοχή της Ανδαλουσίας της Ισπανίας, 3 δισεκατομμύρια ευρώ επενδύονται για τη δημιουργία μιας «κοιλάδας πράσινου υδρογόνου», όπου δύο μεγάλα εργοστάσια θα παράγουν 300.000 τόνους πράσινου υδρογόνου ετησίως από το 2027.
Στη βόρεια περιοχή των Αστουριών θα κατασκευαστούν 15 πάρκα ηλιακής ενέργειας έως το 2030 για να καταστεί δυνατή η ετήσια παραγωγή 330.000 τόνων πράσινου υδρογόνου.
Ο Rafael Cossent, ερευνητής αναπληρωτής καθηγητής ενεργειακής οικονομίας στο Comillas Pontifical University της Μαδρίτης, δήλωσε ότι υπάρχει ένας «αναβρασμός» στον τομέα που θέτει την Ισπανία σε ηγετικό ρόλο στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Αυτό οφείλεται εν μέρει στις άφθονες δυνατότητες ηλιακής και αιολικής ενέργειας της Ισπανίας, πρόσθεσε.
Η Ισπανική Ένωση Υδρογόνου εκτιμά ότι υπάρχουν επί του παρόντος 50 έργα πράσινου υδρογόνου υπό ανάπτυξη στη χώρα. Η Ισπανία θα μπορούσε ενδεχομένως να παράγει αρκετό πράσινο υδρογόνο για να καλύψει τις δικές της ανάγκες και να εξάγει στη βόρεια Ευρώπη, υποστηρίζει η ένωση.
«Μακροπρόθεσμος αγώνας»
Ένα σημαντικό μειονέκτημα για το πράσινο υδρογόνο, ωστόσο, έχει υπάρξει το υψηλό κόστος παραγωγής του. Ενώ η τιμή της ανανεώσιμης ενέργειας που χρησιμοποιείται για την παραγωγή του έχει μειωθεί λόγω της τεχνολογικής προόδου, το πράσινο υδρογόνο δεν έχει ακόμη αποδειχθεί οικονομικά βιώσιμο.
Η μαζική χρήση πράσινου υδρογόνου θα απαιτήσει επίσης «πολύπλοκες μετατροπές» από οχήματα και βιομηχανικές εγκαταστάσεις που καθιστούν αβέβαιη τη μελλοντική ζήτηση για το καύσιμο, δήλωσε ο Cossent. Μια οικονομία πράσινου υδρογόνου θα χρειαστεί μια ισχυρή υποδομή μεταφορών για τη μεταφορά του – κάτι που η Ισπανία στερείται επί του παρόντος.
Η κυβέρνηση υπολογίζει σε έναν προγραμματισμένο υποθαλάσσιο αγωγό μεταξύ Βαρκελώνης και Μασσαλίας, που ονομάζεται H2Med, ο οποίος αναμένεται να μεταφέρει περίπου δύο εκατομμύρια μετρικούς τόνους υδρογόνου ετησίως.
Ωστόσο, το υδρογόνο είναι δύσκολο να συγκρατηθεί χωρίς διαρροές, καθιστώντας δύσκολη την αποθήκευση και τη μεταφορά, επομένως αναμένονται ευρέως καθυστερήσεις στον αγωγό.
Ωστόσο, οι «γίγαντες» της αγοράς πράσινου υδρογόνου είναι απτόητοι.
Το Iberdrola’s Plaza είπε ότι είναι σημαντικό να μπούμε νωρίς στο πράσινο υδρογόνο γιατί «όποιος ξεκινήσει πρώτος έχει το πλεονέκτημα». «Μιλάμε για έναν μακροπρόθεσμο αγώνα», πρόσθεσε.
Πηγή: euractiv.com
ΔΚ