Το νέο πεδίο μάχης στον ευρωπαϊκό πόλεμο του φυσικού αερίου – Τι υποδηλώνει η συμφωνία Mytilineos, Gazprom

Σε όλο τον πλανήτη οι τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) το διάστημα Μαΐου-Ιουνίου μειώθηκαν σε απρόσμενα χαμηλά επίπεδα. Όπως αναφέρει το oilprice.com σε ανάλυσή του, οι τιμές παραμένουν στα 2 δολάρια ανά εκατομμύριο BTU (mmBTU), δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα στην ευρωπαϊκή ενεργειακή αγορά.

Από τους πρώτους που έχουν πληγεί είναι η ρωσική ενεργειακή Gazprom (που κατέχει το μονοπώλιο στο φυσικό αέριο μέσω των αγωγών), η οποία αναμένει τις εξαγωγές της να μειωθούν από τα υψηλά των 199-200 δυσ. κυβ. μέτρων ετησίως, κατά την τελευταία διετία, στα 167 δισ. κυβικά μέτρα το 2020.

Με αυτά τα δεδομένα, η Gazprom αναζητά τρόπους να νικήσει τους ανταγωνιστές της στο δικό τους πεδίο, αν και δεν διαθέτει σταθμό υγροποίησης του φυσικού αερίου για τους Ευρωπαίους πελάτες της.

Τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου, ο ελληνικός βιομηχανικός όμιλος Mytilineos ανακοίνωσε ότι συνήψε μια μακροπρόθεσμη συμφωνία με τον εμπορικό βραχίονα της Gazprom, την Gazprom Export, για να εισαγάγει ρωσικό φυσικό αέριο.

Από μόνη της η ανακοίνωση της συμφωνίας των δύο εταιρειών δεν θεωρείται ότι ήταν κεραυνός εν αιθρία, μιας και η Mytilineos στο παρελθόν έχει συνάψει πολλά συμβόλαια μακράς διάρκειας με την Gazprom, και έχει εισαγάγει συνολικά 0,6 δισ. κυβικά μέτρα το 2019.

Αν προσέξουμε όμως τις λεπτομέρειες της συμφωνίας, θα παρατηρήσουμε κάτι πολύ ενδιαφέρον: η ισχύς της συμφωνίας είναι δεκαετής μέχρι το 2030, δηλαδή εκτείνεται πολύ περισσότερο από τη συμφωνία που έχει υπογράψει με την Gazprom η δημόσια εταιρεία φυσικού αερίου ΔΕΠΑ (έως το 2026). Με τις συμφωνίες που έχει συνάψει η ΔΕΠΑ με την Gazprom, η Ελλάδα έχει δεχτεί μέσω του σοβιετικής εποχής αγωγού TransBalkan κατά μέσο όρο 2,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

Κανένα από τα δύο μέρη δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες για τη συμφωνία Gazprom-Mytilineos. Ωστόσο η τάση που διαμορφώνεται στην ελληνική ενεργειακή αγορά μπορεί να εξηγήσει γιατί ο ρωσικός ενεργειακός “γίγαντας” συμπεριφέρεται έτσι.

Το ζήτημα είναι πως οι εισαγωγές LNG στην Ελλάδα, στο διάστημα Μαρτίου-Απριλίου, ξεπέρασαν τις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω αγωγών, που είναι -όπως είπαμε και στην αρχή- το μονοπώλιο της Gazprom.

Οι τιμές του LNG στην Ελλάδα ξεκίνησαν φέτος στα 3,5 δολάρια ανά εκατομμύριο BTU (mmBTU), κυμάνθηκαν στα 2,5 δολ. ανά mmBTU τον Μάρτιο-Απρίλιο και μετά “βούτηξαν” στα 2 δολ. ανά mmBTU τις τελευταίες μέρες του Απριλίου, παραμένοντας εκεί μέχρι και σήμερα. Εάν δεν αυξάνονταν οι εισαγωγές αμερικανικού LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, δεν θα προκαλούνταν η Ρωσία να δραστηριοποιηθεί. Παραδοσιακά η Ρεβυθούσα δέχεται φορτία LNG από Κατάρ, Αλγερία, Νιγηρία και Νορβηγία.

Οι συνεχείς εισαγωγές αμερικανικού LNG στην Ελλάδα υποδηλώνουν ένα δυνατότερο πλήγμα στη φήμη της Gazprom και των συμφερόντων της, σε σχέση με τις εισαγωγές LNG από το Κατάρ ή την Αλγερία. Φέτος, ήδη 13 φορτία LNG έφτασαν στη Ρεβυθούσα, ενώ το 2019 μόνο 3 φορτία είχαν φτάσει στην Ελλάδα.

Οι ΗΠΑ, χάρη στο μεγάλο δίκτυο σταθμών LNG, αμφισβητεί τον ισχυρισμό της Ρωσίας πως το αμερικανικό LNG δεν θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Έτσι, το πραγματικό ερώτημα που προκύπτει δεν είναι εάν οι ΗΠΑ μπορούν να υπερκαλύψουν τις εισαγωγές ρωσικού αερίου, αλλά εάν οι Αμερικανοί παραγωγοί μπορούν να αντέξουν τόσο χαμηλές τιμές φυσικού αερίου για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τον χειμώνα 2019-2010 παρατηρήθηκαν οι περισσότερες εισαγωγές LNG στην Ελλάδα. Αντί για για 2-3 φορτία ανά μήνα, η Ρεβυθούσα λάμβανε 5-6 κάθε μήνα.

Όπως φαίνεται αυτό είναι μόνο η αρχή για την ανάδειξη της Ελλάδας ως κόμβου LNG, καθώς οι υποδομές και οι διασυνδετήριοι αγωγοί με τις γειτονικές χώρες βρίσκονται σε εξέλιξη. Επίσης, εκτός και εάν αλλάξει άρδην η αγορά φυσικού αερίου, η διείσδυση του LNG στην ελληνική αγορά θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο. Χαρακτηριστικά, η διείσδυση του LNG το 2019 ήταν στο πενιχρό 40%, ενώ φέτος έχει ήδη αγγίξει το 63%.

Στην Ελλάδα αυτήν τη στιγμή υπάρχει μόνος ένας σταθμός LNG, η Ρεβυθούσα (που είναι και το μοναδικό τέρμιναλ στα Βαλκάνια). Ωστόσο, σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή και ενός δεύτερου σταθμού που δεν είναι άλλος από το FSRU της Αλεξανδρούπολης. Η κατασκευή του σταθμού στην Αλεξανδρούπολη συμπίπτει με την κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, μέσω του οποίου θα μεταφέρονται στη ΝΑ Ευρώπη ποσότητες αερίου από το Αζερμπαϊτζάν αλλά και ποσότητες από το FSRU.

Η ουσιαστική σημασία της συμφωνίας Mytilineos-Gazprom έγκειται στο ανανεωμένο ενδιαφέρον της Ρωσίας για την ελληνική αγορά ενέργειας, το οποίο θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί με χαμηλότερες τιμές ρωσικού αερίου για την Ελλάδα. Ως εκ τούτου, το ενδιαφέρον της Ρωσίας να μη χάσει το έρεισμά της στην Ανατολική Μεσόγειο θα αφορά την Ελλάδα, την Τουρκία και την Ιταλία, οι οποίες έχουν καταγράψει αύξηση στις εισαγωγές LNG, και δη αμερικανικού, το τελευταίο διάστημα.

Τα σχόλια είναι κλειστά.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More