LOADING

Type to search

LOW EMISSION FUELS NEWS

Οι μπαταρίες αυτοκινήτων θα μπορούσαν να δώσουν νέα ώθηση στην ευρωπαϊκή αγορά ανακύκλωσης πρώτων υλών

Share

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει φιλόδοξους στόχους όσον αφορά την ανακύκλωση Κρίσιμων Πρώτων Υλών. Ενώ τα περισσότερα από τα απόβλητα που θα μπορούσαν να ανακυκλωθούν αποστέλλονται επί του παρόντος στην Ασία, ο κανονισμός της ΕΕ για τις μπαταρίες θα μπορούσε να συμβάλει στην έναρξη και περαιτέρω ώθηση της ευρωπαϊκής αγοράς ανακύκλωσης για κρίσιμες πρώτες ύλες.

Στον νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών της που προτάθηκε στα μέσα Μαρτίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε φιλόδοξους στόχους για την ανακύκλωση. Περίπου το 15% της ζήτησης για πρώτες ύλες που θεωρούνται στρατηγικές θα πρέπει να προέρχεται από την ανακύκλωση στο μέλλον.

Ωστόσο, σχεδόν και οι 16 πρώτες ύλες που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κρίνει κρίσιμες δεν ανακυκλώνονται επί του παρόντος στην Ευρώπη. Τα περισσότερα από τα ανακυκλώσιμα απόβλητα αποστέλλονται σε ασιατικές χώρες όπως η Κίνα ή η Νότια Κορέα.

Διαβάστε επίσης:

«Το πιο σημαντικό από το να θέσουμε σημεία αναφοράς όπως το 15% είναι να διασφαλίσουμε ότι οι ανακυκλώσιμες πρώτες ύλες παραμένουν στην Ευρώπη», δήλωσε στη EURACTIV ο Bernd Schäfer, Διευθύνων Σύμβουλος της EIT RawMaterials.

Ενώ η ευρωπαϊκή αγορά ανακύκλωσης βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα όσον αφορά τις περισσότερες στρατηγικές πρώτες ύλες, πρόκειται για έναν άλλο ευρωπαϊκό νομοθετικό φάκελο που θα μπορούσε ήδη να συμβάλει στην επανεκκίνηση της αγοράς ανακύκλωσης για ορισμένα από αυτά τα υλικά: η οδηγία για τις μπαταρίες.

Ενίσχυση της αγοράς ανακύκλωσης

Ο κανονισμός για τις μπαταρίες, ο οποίος εγκρίθηκε από τους συννομοθέτες τον Δεκέμβριο, είχε ήδη ως στόχο τη δημιουργία μιας ισχυρότερης ευρωπαϊκής βιομηχανίας ανακύκλωσης, ιδίως για το λίθιο.

Προβλέπει ότι οι νεόδμητες μπαταρίες πρέπει να περιέχουν ένα καθορισμένο ποσοστό ανακυκλωμένου υλικού, το οποίο θα αυξήσει τη ζήτηση για ανακυκλωμένα υλικά.

«Υπάρχουν ισχυρά αποτελέσματα συνέργειας μεταξύ του νόμου περί κρίσιμων πρώτων υλών και του κανονισμού για τις μπαταρίες», δήλωσε στο EURACTIV η Julia Poliscanova, Ανώτερη Διευθύντρια στη ΜΚΟ Transport & Environment.

«Στη ρύθμιση των μπαταριών, δημιουργείτε τη ζήτηση για αυτά τα ανακυκλωμένα υλικά και με τον νόμο για τις κρίσιμες πρώτες ύλες, βοηθάτε περισσότερο από την πλευρά της προσφοράς να προωθηθούν πραγματικά έργα», πρόσθεσε.

Ο κανονισμός για τις μπαταρίες περιλαμβάνει επίσης φιλόδοξους στόχους ανακύκλωσης που θα αυξηθούν από 45% έως το 2023 σε 73% έως το 2030. Οι μπαταρίες περιλαμβάνουν ορισμένες από τις πρώτες ύλες στρατηγικής σημασίας για την ΕΕ, σύμφωνα με την Επιτροπή, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο ή ο γραφίτης .

«Ο κανονισμός για τις μπαταρίες βοηθά επίσης στην πλευρά της προσφοράς, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του νικελίου, του κοβαλτίου και του λιθίου στις μπαταρίες πρέπει να ανακυκλωθεί. Επομένως, εγγυάστε ότι θα υπάρξει προμήθεια αυτών των υλικών», είπε η Poliscanova.

Διαβάστε επίσης:

Ποια υλικά να ανακυκλωθούν

Μία από τις ιδιαίτερα υπανάπτυκτες αγορές ανακύκλωσης είναι το λίθιο, του οποίου η ζήτηση αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2030 λόγω της χρήσης του σε μπαταρίες αυτοκινήτων.

«Μεταξύ 30% και 40% του τρέχοντος κόστους της μπαταρίας προέρχεται από το λίθιο, το οποίο είναι ο κύριος παράγοντας πίσω από την πρόσφατη αύξηση του κόστους της μπαταρίας. Λόγω της σχετικής σημασίας του στο συνολικό κόστος μιας μπαταρίας, η σταθερή παροχή λιθίου είναι ιδιαίτερα σημαντική», δήλωσε στο EURACTIV ο Kristian Ruby, Γενικός Γραμματέας της Eurelectric, ένωσης για την ευρωπαϊκή ηλεκτρική βιομηχανία.

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες δύο υποψήφιες προτάσεις για ανακύκλωση που σήμερα θεωρούνται στρατηγική προτεραιότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η ζήτηση για γραφίτη, που αντιπροσωπεύει περίπου το 50% του υλικού των μπαταριών, για παράδειγμα, αναμένεται να εκτοξευθεί κατά 14 φορές έως το 2050. Ωστόσο, μέχρι τώρα, ο γραφίτης δεν ανακυκλώνεται εντός της ΕΕ.

«Πιστεύουμε ότι είναι απολύτως κρίσιμο να εξετάσουμε την ανακύκλωση του τμήματος γραφίτη μιας μπαταρίας στο μέλλον, όταν αυτή η αγορά γίνει πολύ μεγάλη», δήλωσε στην EURACTIV ο γενικός διευθυντής της παραγωγού γραφίτη Vianode, Stian Madshus.

Για το Madshus, η ανακύκλωση γραφίτη θα πρέπει να αποτελεί μέρος της συνολικής λύσης. «Στο παραδοσιακό είδος ανακύκλωσης, ο γραφίτης αποτεφρώνεται με μια πυρομεταλλουργική διαδικασία. Αυτό είναι τεράστια σπατάλη γιατί δαπανάται πολλή ενέργεια και πόροι για την παραγωγή γραφίτη», είπε, προσθέτοντας ότι η έρευνά τους δείχνει ότι η ανακύκλωση γραφίτη από σκραπ έχει «πολύ καλά αποτελέσματα».

Ωστόσο, η ανακύκλωση του γραφίτη θα είχε νόημα μόνο για τη μείωση των κινδύνων εφοδιασμού, όχι από περιβαλλοντική άποψη, σύμφωνα με τη ΜΚΟ Transport & Environment.

«Η ποσότητα ενέργειας που πραγματικά χρειάζεται για την ανακύκλωση γραφίτη είναι σχεδόν η ίδια και παράγει την ίδια ποσότητα CO2 με την παραγωγή νέου γραφίτη. Έτσι, από περιβαλλοντική άποψη, δεν υπάρχει τόσο μεγάλο νόημα για την πραγματική ανακύκλωση γραφίτη», δήλωσε η Poliscanova από το Transport &; Environment.

«Το πρόβλημα είναι ότι ο συγκεκριμένος γραφίτης που χρησιμοποιούμε στις μπαταρίες προέρχεται κυρίως από την Κίνα. Οπότε αφορά περισσότερο τη διαφοροποίηση παρά την ανακύκλωση όσον αφορά τον γραφίτη», πρόσθεσε.

Πηγή: euractiv.com

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *