LOADING

Type to search

NEWS

Κομισιόν: Μέτρα για να καταστούν οι εμπορευματικές μεταφορές πιο “πράσινες” και βιώσιμες

Share

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε μια δέσμη νόμων την Τρίτη (11 Ιουλίου) που αποσκοπεί στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών, στη μείωση της γραφειοκρατίας στις διασυνοριακές μεταφορές αγαθών και στην πάταξη του λεγόμενου “greenwashing”.

Τρία νομοθετήματα περιέχονταν στο «Πακέτο Πράσινης Εμπορευματικής Μεταφοράς», που αποσκοπούσε στη μετατόπιση του φορτίου από τις οδικές σε σιδηροδρομικές και θαλάσσιες οδούς, την παροχή κινήτρων για την αγορά φορτηγών χαμηλών εκπομπών και τη διευκόλυνση και ακρίβεια του υπολογισμού του αποτυπώματος άνθρακα των εμπορευματικών μεταφορών.

Οι εμπορευματικές μεταφορές στην ΕΕ έχουν ετήσιο κύκλο εργασιών 938 δισεκατομμυρίων ευρώ και ευθύνονται για περίπου το 30% των εκπομπών των οδικών μεταφορών.

Ο επικεφαλής της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ, Φρανς Τίμερμανς, περιέγραψε την πρόταση ως ένα μέσο για να διασφαλιστεί ότι «η διαχείριση των εμπορευμάτων γίνεται με τον πιο βιώσιμο δυνατό τρόπο, είτε με φορτηγό, τρένο ή φορτηγίδα.

Παρά το γεγονός ότι αποτελεί σημαντική πηγή εκπομπών CO2 στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν υπάρχει τυποποιημένο πλαίσιο για τις εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών για τον υπολογισμό των εκπομπών «door to door» – ένα κενό αναφοράς που η Επιτροπή θέλει να καλύψει με τον κανονισμό CountEmissionsEU .

Αυτή η έλλειψη τυποποίησης μπορεί να οδηγήσει σε ασυμφωνία στα αποτελέσματα, γεγονός που μπορεί να διευκολύνει το greenwash, σύμφωνα με την Επιτροπή.

Το νέο πλαίσιο της ΕΕ θα είναι υποχρεωτικό για τις εταιρείες που επιλέγουν να δημοσιεύσουν τις εκπομπές τους ή να τις μοιραστούν με τους επιχειρηματικούς εταίρους τους.

Η Επιτροπή πρότεινε επίσης την τροποποίηση του μεγέθους των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων (HDV) –όπως φορτηγών και λεωφορείων– για πρώτη φορά από τη δεκαετία του 1990, προκειμένου να προσαρμοστεί το βάρος των μπαταριών, καθώς ο “ευρωπαϊκός στόλος” μετατοπίζεται προς τα ηλεκτρικά οχήματα.

Τα οχήματα με μπαταρία είναι σημαντικά βαρύτερα από τα αντίστοιχα ορυκτών καυσίμων, με τις εταιρείες να ανησυχούν ότι οι περιορισμοί μέγιστου βάρους θα απαιτούσαν μικρότερα φορτία.

Σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής, σε ένα τυπικό φορτηγό 40 μετρικών τόνων θα προστεθούν επιπλέον 4 μετρικοί τόνοι στον μέγιστο περιορισμό βάρους του, ενώ τα φορτηγά που κινούνται με υδρογόνο θα είναι μεγαλύτερα.

Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να ενθαρρύνουν την αγορά φορτηγών με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Με την τεχνολογία που αναμένεται να φέρει ελαφρύτερες μπαταρίες, η επιπλέον κατανομή βάρους μπορεί αντ’ αυτού να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά περισσότερων εμπορευμάτων.

Η κίνηση χαιρετίστηκε από τη ΜΚΟ πράσινης κινητικότητας Transport & Environment (T&E), η οποία είπε ότι θα κάνει τα καθαρά φορτηγά πιο ελκυστικά για τη βιομηχανία.

“Ηλεκτρικά φορτηγά με αυτονομία περίπου 500 χιλιομέτρων θα έρθουν στην αγορά τα επόμενα δύο χρόνια. Το πρόσθετο επίδομα βάρους θα επιταχύνει την εξάπλωσή τους, διασφαλίζοντας ότι δεν θα χαθεί ωφέλιμο φορτίο για την τοποθέτηση μπαταριών”, δήλωσε ο Bernardo Galantini, υπεύθυνος εμπορευματικών μεταφορών στην T&E.

Η νομοθεσία επιδιώκει επίσης να εξομαλύνει τους διασυνοριακούς περιορισμούς και να επιβάλλει τη χρήση ενσωματωμένων ανιχνευτών δρόμου για τον έλεγχο παραβιάσεων βάρους σε μια προσπάθεια μείωσης της ρύπανσης, της επιβάρυνσης των υποδομών και της συνολικής συμφόρησης που κοστίζει στην Ευρωπαϊκή Ένωση 230 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, πάσχουν από παρόμοιες ασυνέπειες στις διασυνοριακές ρυθμίσεις και κακή διαχείριση της κυκλοφορίας.

Η Επιτροπή προτείνει μέτρα για τη δημιουργία ενός κεντρικού συντονιστικού μηχανισμού μεταξύ των εθνικών διαχειριστών υποδομής και εναρμονισμένων κυρώσεων για όσους κάνουν κράτηση για περιττούς διαθέσιμους χρόνους χρήσης (χρονοθυρίδες).

Οι διαχειριστές θα συντονιστούν επίσης με τον αυξανόμενο αριθμό επιβατηγών τρένων – ένας τρόπος μεταφοράς που περιγράφεται ως «δημοφιλής και ρομαντικός» από τον Επίτροπο Μεταφορών – που θα ανταγωνίζονται όλο και περισσότερο τα εμπορεύματα για νυχτερινές χρονοθυρίδες.

Πηγή: euractiv.com

ΔΚ

Tags:

You Might also Like