LOADING

Type to search

HYDROGEN NEWS OIL & GAS

Η Γερμανία παρεκκλίνει από το κλιματικό στόχο του 2030, προειδοποιούν οι ειδικοί

Avatar
Share

Ενώ η Γερμανία πέτυχε τον κλιματικό στόχο της για το 2022, η συνεχής υπέρβαση των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών και των κτιρίων απειλεί την ικανότητα της χώρας να επιτύχει τον στόχο της για το 2030, προειδοποίησε μια εθνική ομάδα επιστημόνων.

Το 2021, το ανώτατο δικαστήριο της Γερμανίας έκρινε ότι η κυβέρνηση ήταν συνταγματικά υποχρεωμένη να διασφαλίσει ένα ασφαλές κλίμα για τους πολίτες της. Αυτό πυροδότησε την αναθεώρηση του νόμου-ορόσημο της Γερμανίας για την προστασία του κλίματος, υπό την καθοδήγηση μιας επιτροπής επιστημονικών εμπειρογνωμόνων.

Αυτοί οι επιστήμονες καταδίκασαν την κυβέρνηση τη Δευτέρα (17 Απριλίου) για απόκλιση από τον στόχο της χώρας για το 2030 για μείωση των εκπομπών κατά 65% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. «Βλέπουμε πραγματικά ότι δεν είμαστε σε τόσο καλό δρόμο σε κανέναν τομέα», δήλωσε η Brigitte Knopf, αναπληρώτρια επικεφαλής της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, κατά την παρουσίαση της αξιολόγησής τους για το 2022 στο Βερολίνο.

Διαβάστε επίσης:

Οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου της Γερμανίας πέρυσι ανήλθαν σε 746 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2 – ή 10 εκατομμύρια τόνους κάτω από το ανώτατο όριο. Αυτό μπορεί να θεωρηθεί επιτυχία, καθώς η Γερμανία έβαλε σε λειτουργία σταθμούς παραγωγής άνθρακα και εισήγαγε περισσότερο πετρέλαιο για να αντικαταστήσει τις μειωμένες προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία.

Ωστόσο, η επίτευξη του στόχου είχε υψηλό κόστος για τη γερμανική οικονομία, καθώς ο στόχος του 2022 επιτεύχθηκε σε μεγάλο βαθμό λόγω των υψηλών τιμών ενέργειας που μείωσαν τη ζήτηση ενέργειας και τη βιομηχανική παραγωγή, κατέληξαν οι ειδικοί στην έκθεσή τους.

Οι μειώσεις των εκπομπών στη βιομηχανία και στον ενεργειακό τομέα, ειδικότερα, ήταν πιο απότομες από ό,τι αναμενόταν, υποδεικνύοντας επιβράδυνση της βιομηχανικής παραγωγής της χώρας.

Κοιτάζοντας μπροστά, οι εμπειρογνώμονες δίνουν στον γερμανικό ενεργειακό τομέα  δίνουν 50% πιθανότητα να επιτύχει τον κλιματικό στόχο του 2030, παρά την αμφιλεγόμενη έξοδο της χώρας από την πυρηνική ενέργεια στις 15 Απριλίου.

Δύο άλλοι τομείς εγείρουν επίσης ανησυχίες – οι μεταφορές, όπου οι εκπομπές αυξάνονται σταθερά τα τελευταία δύο χρόνια, και ο οικοδομικός τομέας – τομέας των κτιρίων, όπου οι στόχοι δεν έχουν επιτευχθεί για τρίτη συνεχή χρονιά.

Επιπλέον, η Γερμανία είναι απίθανο να επιτύχει τον στόχο της για το 2030 στον τομέα της χρήσης γης και της γεωργίας, λένε οι ειδικοί. Ο στόχος εκεί είναι η μείωση των εκπομπών κατά 25 εκατομμύρια τόνους ισοδυνάμου CO2.

Διαβάστε επίσης:

Προβλήματα στον τομέα των μεταφορών

Ο τομέας των μεταφορών της Γερμανίας εξακολουθεί να αποτελεί μείζον κλιματικό πρόβλημα. Το 2022, υπερέβη τον στόχο εκπομπών των 139 εκατομμυρίων τόνων CO2 κατά 9 εκατομμύρια τόνους.

Μέχρι τώρα, το Συμβούλιο εμπειρογνωμόνων για το κλίμα αξιολογεί τις πιθανότητες της Γερμανίας να επιτύχει τον στόχο μεταφορών για το 2030 ως «ελάχιστες». Το κακό αποτέλεσμα έρχεται παρά τον πρόσθετο παράγοντα αποθάρρυνσης για τους χρήστες αυτοκινήτου κόστους βενζίνης και ντίζελ – οι τιμές αυξήθηκαν από 1,6 ευρώ ανά λίτρο τον Ιανουάριο στο ανώτατο όριο των 2,3 ευρώ. Οι τιμές χαλάρωσαν και πάλι τον Δεκέμβριο, εν μέρει λόγω της γενναιόδωρης μείωσης φόρων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, με το διαβόητο «Tankrabatt» της Γερμανίας να μειώνει τις τιμές της βενζίνης κατά 0,3 ευρώ ανά λίτρο και του ντίζελ κατά 0,14 ευρώ.

Και ενώ η Γερμανία συχνά επαινείται για το μηνιαίο εισιτήριο δημόσιων συγκοινωνιών των 9 ευρώ σε όλη τη χώρα, οι ειδικοί δήλωσαν ότι δεν είχε καμία επίδραση στη χρήση αυτοκινήτου, παρά την αύξηση κατά 50% της ζήτησης για δημόσιες συγκοινωνίες σε σύγκριση με το 2019.

Εάν το χάσμα εκπομπών στον τομέα των μεταφορών συνεχιστεί, η Γερμανία εξετάζει ένα άλλο σημαντικό ζήτημα που σχετίζεται με τη νομοθεσία της ΕΕ για το κλίμα. Οι μεταφορές είναι ένας τομέας που καλύπτεται από τον κανονισμό για τον επιμερισμό των προσπαθειών, ο οποίος κατανέμει εξοικονόμηση CO2 στις χώρες της ΕΕ με βάση την οικονομική τους ισχύ.

Ως οικονομική δύναμη της ΕΕ, η Γερμανία έλαβε υψηλό στόχο μείωσης των εκπομπών. Εάν δεν επιτύχει τον στόχο της, θα πρέπει να αγοράσει πιστοποιητικά εκπομπών από άλλες χώρες της ΕΕ που διέπρεψαν αναφορικά με τους στόχους τους.

«Η ομάδα εμπειρογνωμόνων επαναλαμβάνει ότι χωρίς περαιτέρω δράση, θα προκύψουν κρίσιμες προκλήσεις για την επίτευξη των στόχων», τόνισε η επιστημονική επιτροπή στην έκθεσή της.

Ο Knopf πρόσθεσε ότι αυτό μπορεί επίσης να έρχεται σε αντίθεση με το πνεύμα της συμφωνίας συνασπισμού της γερμανικής κυβέρνησης, όπου τα κόμματα συμφώνησαν να απέχουν από την αγορά πιστοποιητικών CO2 για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της χώρας.

Προβλήματα στο τομέα των κτιρίων

Εκτός από τις μεταφορές, οι εκπομπές στον οικοδομικό τομέα εξακολουθούν να αποτελούν πονοκέφαλο. Ο τομέας έχασε τον στόχο του για τρίτη συνεχή χρονιά το 2022, παρά τις τιμές ρεκόρ ενέργειας και τον ζεστό χειμώνα.

Παρ’ όλα αυτά, ο τομέας των κτιρίων υπερέβη τον στόχο των 107 εκατομμυρίων κατά 4 εκατομμύρια τόνους ισοδύναμου CO2 και οι Γερμανοί εμπειρογνώμονες έχουν ελάχιστες ελπίδες για αλλαγή.

«Παρά την ισχυρή αύξηση του μεριδίου αγοράς των αντλιών θερμότητας, τα συστήματα θέρμανσης με φυσικό αέριο ήταν επίσης μακράν η τεχνολογία θέρμανσης με τις μεγαλύτερες πωλήσεις μεταξύ των νέων εγκατεστημένων συστημάτων θέρμανσης», προειδοποιούν στην έκθεσή τους.

Το 2022, τα γερμανικά νοικοκυριά αγόρασαν και εγκατέστησαν περισσότερα από 600.000 συστήματα θέρμανσης με φυσικό αέριο, προσθέτοντας στα εκτιμώμενα 30 εκατομμύρια λέβητες ορυκτών καυσίμων της χώρας.

Πηγή: euractiv.com

ΔΚ

Tags:

You Might also Like