ΕΕ: Οι χώρες έδωσαν πράσινο φως στους νέους κανόνες παραγωγής μπαταριών
Share

Ο κανονισμός για τις μπαταρίες της ΕΕ ξεπέρασε το τελευταίο εμπόδιο στο νομοθετικό του “ταξίδi” τη Δευτέρα (10 Ιουλίου), καθώς τα κράτη μέλη ψήφισαν να υιοθετήσουν νέους κανόνες με στόχο να καταστήσουν τις μπαταρίες που παράγονται στην ΕΕ πιο βιώσιμες και ανταγωνιστικές.
Κατατέθηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 2020, ο κανονισμός αυτός καλύπτει ολόκληρο τον κύκλο ζωής των μπαταριών, από την εξόρυξη πρώτων υλών έως την ανακύκλωση, με στόχο να διασφαλιστεί ότι οι μπαταρίες που παράγονται στην ΕΕ είναι οι “πιο πράσινες” στον κόσμο. Επιπλέον, αντικαθιστά την απαρχαιωμένη πλέον οδηγία για τις μπαταρίες από το 2006.
Η συμφωνία έρχεται εν μέσω αύξησης της παραγωγής μπαταριών και των γιγα εργοστασίων παγκοσμίως, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα εκτοξεύεται στα ύψη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΕ, η παγκόσμια ζήτηση για μπαταρίες αναμένεται να αυξηθεί 14 φορές έως το 2030, με την ΕΕ να αναμένεται να αντιπροσωπεύει το 17% αυτής της ζήτησης.
Ο νόμος υποστηρίχθηκε συντριπτικά από τα κράτη μέλη της ΕΕ, με μόνο τη Βουλγαρία και τη Σλοβενία να απέχουν.
Ο αναθεωρημένος κανονισμός για τις μπαταρίες έχει σκοπό να ενισχύσει τη νεοσύστατη αγορά μπαταριών του μπλοκ, καθώς η Ευρώπη φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί τους γίγαντες μπαταριών της Ασίας και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, οι φορητές μπαταρίες που βρίσκονται σε κινητές συσκευές και οι βιομηχανικές μπαταρίες θα υπόκεινται στους νέους κανόνες. Οι μπαταρίες που εισάγονται στο μπλοκ θα πρέπει επίσης να πληρούν τα αυστηρά νέα πρότυπα.
«Οι νέοι κανόνες θα προωθήσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και θα διασφαλίσουν ότι οι νέες μπαταρίες είναι βιώσιμες και θα συμβάλουν στην πράσινη μετάβαση», δήλωσε η Teresa Ribera, υπουργός οικολογικής μετάβασης της Ισπανίας, η οποία αυτή τη στιγμή ασκεί την εκ περιτροπής Προεδρία της ΕΕ.
Κυκλική οικονομία
Σε μια προσπάθεια να μειωθούν τα απόβλητα, ο κανονισμός θέτει στόχους στους παραγωγούς να συλλέγουν μπαταρίες στο τέλος του κύκλου της ζωής τους. Για τις φορητές μπαταρίες, ορίζεται ποσοστό 63% έως το τέλος του 2027 και 73% έως το τέλος του 2030, ενώ στόχος 100% έχει τεθεί για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.
Τουλάχιστον το 51% των μπαταριών από ελαφρά μέσα μεταφοράς, όπως τα ηλεκτρικά σκούτερ και τα μοτοποδήλατα, πρέπει να συλλεχθεί έως το τέλος του 2027, αυξάνοντας στο 80% έως το 2031.
Μόλις συλλεχθούν, οι κρίσιμες πρώτες ύλες θα ανακτηθούν από τις άχρηστες μπαταρίες, διασφαλίζοντας ότι θα παραμείνουν στον ευρωπαϊκό κύκλο παραγωγής.
Η παραγωγή ορισμένων τύπων μπαταριών, ιδίως μπαταριών βιομηχανικών και ηλεκτρικών οχημάτων, θα απαιτηθεί επίσης να περιλαμβάνει ελάχιστα επίπεδα ανακυκλωμένου περιεχομένου: 16% για το κοβάλτιο, 85% για τον μόλυβδο, 6% για το λίθιο και 6% για το νικέλιο.
Αυτά τα επίπεδα θα κλιμακώνονται με την πάροδο του χρόνου, για να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν αρκετές ανακυκλωμένες μπαταρίες στο σύστημα για να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ.
Η απόφαση να συμπεριληφθούν στόχοι ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης στοχεύει στην ενίσχυση της πενιχρής προσφοράς πρώτων υλών της Ευρώπης, συμβάλλοντας στη μείωση της εξάρτησης της ηπείρου από εισαγωγές παρθένων μετάλλων από τρίτες χώρες.
Επί του παρόντος, η Κίνα κυριαρχεί στην παγκόσμια προσφορά κρίσιμων πρώτων υλών, αφήνοντας την Ευρώπη σε μεγάλο βαθμό στο έλεος της ασιατικής αγοράς.
Κάθε μπαταρία θα περιλαμβάνει ένα ηλεκτρονικό «διαβατήριο μπαταρίας» έως το 2026 και έναν κωδικό QR έως το 2027, που θα επιτρέπει στους καταναλωτές να μάθουν περισσότερα για τη χωρητικότητα, την απόδοση, την αντοχή και τη χημική σύσταση της μπαταρίας.
Θα τους ζητηθεί επίσης να εμφανίζουν μια «δήλωση αποτυπώματος άνθρακα», που θα περιγράφει τον άνθρακα που δαπανάται στην παραγωγή.
Αυτές οι πληροφορίες αναμένεται να συμβάλουν στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης στην αγορά μεταχειρισμένων μπαταριών, ένα βασικό στοιχείο για να γίνουν τα ηλεκτρικά οχήματα προσιτά για περισσότερους καταναλωτές.
Ο κανονισμός απαιτεί επίσης έως το 2027 οι μπαταρίες στις φορητές συσκευές, όπως τα smartphone, να μπορούν να αφαιρούνται και να αντικαθίστανται από τον πελάτη.
Η νομοθεσία απαιτεί επαλήθευση από τρίτους, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ.
Η RECHARGE, ένας όμιλος που εκπροσωπεί τη βιομηχανία μπαταριών, χαιρέτισε την υιοθέτηση του κανονισμού, λέγοντας ότι θα κατευθυνθεί προς τη διαμόρφωση «του μέλλοντος για μια ανταγωνιστική και βιώσιμη αλυσίδα αξίας μπαταριών».
«Οι διατάξεις για την ένταση του άνθρακα και τη δέουσα επιμέλεια έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να αποτρέψουν την είσοδο μπαταριών με χαμηλή απόδοση στην αγορά της ΕΕ, αλλά και να εργαστούν πραγματικά προς τους στόχους της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα και τη βιωσιμότητα», ανέφερε η ένωση βιομηχανίας σε δήλωση.
Πηγή: euractiv.com
ΔΚ