Γιατί η Ελλάδα και άλλες έξι χώρες-μέλη της ΕΕ αντδρούν στο «πράσινο χαράτσι» στη Ναυτιλία
Share

Την αντίθεσή τους στα σχέδια της ΕΕ να επιβάλει ένα «πράσινο» τέλος σε όλα τα πλοία που εισέρχονται στα ύδατά της για εκπομπές ρύπων, εκφράζουν επτά χώρες- μέλη του μπλοκ, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, προειδοποιώντας ότι ένα τέτοιο «πράσινο χαράτσι» θα μπορούσε να εκτρέψει το θαλάσσιο εμπόριο εκτός Ενωσης.
Συγκεκριμένα σε επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που περιήλθε στην κυριότητα των Financial Times, υπουργοί από επτά χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας την Ισπανίας και της Ιταλίας, ζήτησαν να τερματιστούν τα σχέδια των Βρυξελλών για ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων της ΕΕ (ETS) από τον Ιανουάριο.
Οπως υπογραμμίζεται, μία τέτοια κίνηση κινδυνεύει να μειώσει τη διέλευση από τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ προσφέρει περιορισμένο περιβαλλοντικό όφελος.
«Το καθεστώς ETS που θα τεθεί σε ισχύ το 2024 μπορεί να προκαλέσει εκπομπές σε άλλα μέρη του κόσμου και ακόμη και να αυξήσει τον όγκο των εκπομπών [αερίων του θερμοκηπίου] μέσω μακρύτερων διαδρομών για να αποφευχθούν οι προσεγγίσεις στα λιμάνια της ΕΕ», επισημαίνουν οι αρμόδιοι υπουργοί των οκτώ κρατών – μελών της ΕΕ.
Θα μπορούσε επίσης να έχει «σοβαρές επιπτώσεις στους τομείς εισαγωγών και εξαγωγών μας» και στις επενδύσεις στα λιμάνια, ανέφεραν.
Σύμφωνα με σχέδια για τη φορολόγηση των εκπομπών της ναυτιλίας εντός της περιορισμένης δικαιοδοσίας τους, οι Βρυξέλλες θα απαιτήσουν σύντομα από τους πλοιοκτήτες να αγοράζουν πιστώσεις για κάθε τόνο εκπομπών CO₂ που παράγουν σε ταξίδια μεταξύ δύο λιμένων της ΕΕ, καθώς και για τις μισές εκπομπές τους σε δρομολόγια μεταξύ λιμένων της ΕΕ και ενός λιμανιού εκτός ΕΕ.
Οι κανόνες θα εισαχθούν σταδιακά με όλες τις εκπομπές να καλύπτονται έως το 2026.
Η τρέχουσα τιμή στην Ευρώπη είναι περίπου 80 ευρώ ο τόνος. Η Lloyd’s List, η εταιρεία ναυτιλιακών ειδήσεων και αναλύσεων, έχει υπολογίσει ότι εάν η τιμή του άνθρακα στην ΕΕ παραμείνει μεταξύ 80 και 90 ευρώ ανά τόνο CO2, τα συνολικά φορολογικά έσοδα από την κάλυψη της ναυτιλίας από το ETS θα μπορούσαν να ανέλθουν σε περισσότερα από 11 δισ. ευρώ ετησίως.
Το πλοίο που είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσει τον υψηλότερο λογαριασμό ETS ήταν το κρουαζιερόπλοιο MSC Grandiosa, ανέφερε. Θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ετήσιο λογαριασμό 11 εκατ. ευρώ το 2026.
Οπως εκτιμάται, οι πλοιοκτήτες είναι πιθανό να βρουν «παραθυράκια» και να εκτρέψουν το εμπόριο μέσω λιμένων εκτός ΕΕ κατά μήκος της Ακτή της Μεσογείου, όπως το Tanger Med του Μαρόκου ή το Port Said της Αιγύπτου για να αποφύγουν το πρόσθετο κόστος.
Οι Βρυξέλλες έχουν υιοθετήσει κανόνες για την αποτροπή της φοροδιαφυγής μέσω αυτών των δύο λιμένων της Μεσογείου, επειδή απέχουν λιγότερο από 300 ναυτικά μίλια από τις ακτές της ΕΕ, αλλά οι υπουργοί είπαν ότι αυτό «δεν ήταν αρκετό».
Οι υπουργοί κάλεσαν την Επιτροπή να εκδώσει δημόσια δήλωση με τη δέσμευση να αντιμετωπίσει με συγκεκριμένα μέτρα τους κινδύνους για τα λιμάνια της ΕΕ που συνδέονται με την επιβολή της εισφοράς