LOADING

Type to search

Ανανεώσιμες Ειδήσεις Φυσικό Αέριο

Γερμανία και ΗΑΕ υπογράφουν σύμβαση «μπλε υδρογόνου» στο Άμπου Ντάμπι

Share

Ο Γερμανός αντικαγκελάριος Ρόμπερτ Χάμπεκ εξασφάλισε αρκετές συμβάσεις συνεργασίας για το υδρογόνο με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), ενώ το πρώτο φορτίο με μπλε υδρογόνο αναμένεται να αποσταλεί στη Γερμανία μέσα στο 2022.

Το ουράνιο τόξο της ονοματολογίας του υδρογόνου μπορεί να προκαλέσει σύγχυση. Ενώ το πράσινο υδρογόνο δημιουργείται με τη χρήση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας, το μπλε υδρογόνο παράγεται από φυσικό αέριο με δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS) για να ενταφιάζονται οι εκπομπές στο υπέδαφος.

Τα κλιματικά πλεονεκτήματα του μπλε υδρογόνου αμφισβητούνται όμως συχνά, επειδή βασίζεται στο ορυκτό αέριο ως κύρια πρώτη ύλη, ενώ το πράσινο υδρογόνο παράγεται μέσω ηλεκτρόλυσης.

«Η επιταχυνόμενη επέκταση των αλυσίδων εφοδιασμού υδρογόνου είναι ένας πολύ κρίσιμος παράγοντας για τη μετάβαση στη βιώσιμη ενέργεια», εξήγησε ο Γερμανός Χάμπεκ μετά την επίσκεψή του στο Άμπου Ντάμπι.

Εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη σχεδιαζόμενη συνεργασία μεταξύ γερμανικών και εμιρατινών εταιρειών και για τη σχεδιαζόμενη ερευνητική συνεργασία του γερμανικού ερευνητικού ινστιτούτου Fraunhofer με το υπουργείο Ενέργειας των ΗΑΕ.

Η Γερμανία σκοπεύει να εισάγει τη μερίδα του λέοντος των 3 εκατομμυρίων τόνων «καθαρού» υδρογόνου που σκοπεύει να χρησιμοποιήσει μέχρι το 2030.

Ως εκ τούτου, η εξασφάλιση συμβάσεων με δυνητικούς εξαγωγείς όπως τα ΗΑΕ κατέστη κορυφαία προτεραιότητα, με την προηγούμενη κυβέρνηση να επιβλέπει την έναρξη της ενεργειακής εταιρικής σχέσης Γερμανίας-ΗΑΕ το 2017.

Τα ΗΑΕ διαθέτουν ιδανικές ηλιόλουστες καιρικές συνθήκες για την οικονομικά αποδοτική παραγωγή υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και θέλουν να παραδώσουν το πρώτο υδρογόνο στη Γερμανία το 2022, ανέφερε το υπουργείο του Χάμπεκ σε ανακοίνωσή του.

Αναγράφεται επίσης συγκεκριμένα το εξής: «Η σημερινή συνεργασία έχει διπλή συμβολή: ενισχύει την επίτευξη των κλιματικών μας στόχων και ταυτόχρονα την ενεργειακή μας ασφάλεια».

Το κατά πόσον το μπλε υδρογόνο και η αμμωνία βοηθούν κάποιον από αυτούς τους δύο στόχους παραμένει ωστόσο αντικείμενο συζήτησης.

Επειδή το μπλε υδρογόνο παράγεται από ορυκτό αέριο, απαιτείται μια ενεργοβόρα φάση αλλαγής για τη μετατροπή του σε υδρογόνο. Η παράλειψη αυτής της ενδιάμεσης φάσης και η απευθείας αποστολή του αερίου στη Γερμανία θα συνεπαγόταν λιγότερες ενεργειακές απώλειες. Ομοίως, τα κλιματικά πλεονεκτήματα του μπλε υδρογόνου έχουν επανειλημμένα αμφισβητηθεί λόγω διαρροών μεθανίου στην αλυσίδα εφοδιασμού του φυσικού αερίου.

Οι συμβάσεις

Οι συμβάσεις που υπεγράφησαν μεταξύ της Γερμανίας και των ΗΑΕ είναι διαφορετικές.

Για μία από αυτές, η βαυαρική νεοφυής επιχείρηση μεταφοράς υδρογόνου Hydrogenious, η κρατική εταιρεία πετρελαίου των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ADNOC), η ιαπωνική κοινοπραξία JERA και ο γερμανικός κολοσσός υπηρεσιών κοινής ωφέλειας Uniper θα προσπαθήσουν για μια απόδειξη της έννοιας της μεταφοράς υδρογόνου.

Για τη μεταφορά του μπλε υδρογόνου στη Γερμανία, οι εμπλεκόμενες εταιρείες θα χρησιμοποιήσουν τη λεγόμενη τεχνολογία υγρού οργανικού φορέα υδρογόνου, μια ουσία που μοιάζει με λάδι και δεσμεύει το υδρογόνο και το καθιστά μεταφερόμενο. Τελικά, το πράσινο υδρογόνο θα πρέπει επίσης να φτάσει στα γερμανικά λιμάνια με τη χρήση αυτής της τεχνικής, μόλις τα ΗΑΕ διαθέσουν αρκετούς ηλεκτρολύτες.

Μια άλλη σύμβαση για τη μεταφορά υδρογόνου και παραγώγων του έχει υπογραφεί από την ADNOC, τη γερμανική εταιρεία κοινής ωφέλειας RWE, τη Steag, την εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από άνθρακα, την Aurubis και μια εταιρεία με την επωνυμία GEWEC, η οποία υπέγραψε για να λάβει τις πρώτες δοκιμαστικές αποστολές μπλε αμμωνίας.

Η ADNOC υπέγραψε επίσης με τον διαχειριστή logistics του λιμανιού του Αμβούργου για τη δημιουργία μιας αλυσίδας μεταφοράς μπλε αμμωνίας, μιας αέριας ένωσης υδρογόνου και αζώτου (NH3), η οποία εξετάζεται ως εναλλακτικό καύσιμο στη ναυτιλία.

Η Siemens Energy, η Lufthansa, η εμιρατινή εταιρεία Masdar και άλλοι εταίροι θα εργαστούν για την παραγωγή της συνθετικής κηροζίνης «Green Falcon». Τα συνθετικά καύσιμα θεωρούνται επί του παρόντος ως η μόνη βιώσιμη οδός για την απαλλαγή των αερομεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές.

Το μικρής κλίμακας πιλοτικό έργο που κατασκευάστηκε με δυναμικότητα ηλεκτρόλυσης περίπου 20 μεγαβάτ θα μπορούσε να επεκταθεί σε περίπτωση επιτυχίας και τόσο «η Γερμανία όσο και τα ΗΑΕ έχουν εκφράσει την κοινή υποστήριξή τους για το έργο», αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Τέλος, τα ΗΑΕ και το γερμανικό ερευνητικό ινστιτούτο Fraunhofer συμφώνησαν να ανταλλάξουν τεχνογνωσία. Στην πράξη, αυτό θα σημαίνει συμβουλές για την εθνική ενεργειακή στρατηγική των ΗΑΕ, βοήθεια στην ανάπτυξη ερευνητικών υποδομών και κοινά έργα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στις εφαρμοσμένες τεχνολογίες υδρογόνου.

Συνολικά, η γερμανική περιοδεία στα ΗΑΕ παρατείνει το αισιόδοξο κλίμα που επικρατεί μετά την επίσκεψη στο Κατάρ την προηγούμενη ημέρα, όπου η διευθύνουσα σύμβουλος της Thyssen-Krupp, Μαρτίνα Μερτς, χαιρέτισε τους «επιχειρηματικά προσανατολισμένους» τρόπους του Χάμπεκ.

πηγή: euractiv.gr

EG

Tags:

You Might also Like