Έντονη κινητικότητα κολοσσών για τη ΔΕΠΑ

«Μήλον της Εριδος» για εγχώριους και ευρωπαϊκούς ενεργειακούς ομίλους φαίνεται ότι θα αποτελέσει η ΔΕΠΑ, σύμφωνα τουλάχιστον με το ανεπίσημο ενδιαφέρον που εκφράζεται για την εταιρεία. Αν και η εκκίνηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης για το εμπορικό κομμάτι της εταιρείας δεν αναμένεται πριν από την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την ανάδειξη στρατηγικού επενδυτή στα ΕΛΠΕ, που σημαίνει όχι νωρίτερα από τον Μάρτιο στην καλύτερη περίπτωση, έντονη είναι η κινητικότητα από πλευράς επενδυτών τόσο ως προς τη διοίκηση της ΔΕΠΑ όσο και ως προς το ΤΑΙΠΕΔ. Η γαλλική Total, που έχει βάλει πόδι ήδη στην εγχώρια αγορά ενέργειας, συμμετέχοντας σε κοινοπραξία με τα ΕΛΠΕ και την ExxonΜobil για την έρευνα και την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στην Κρήτη, αλλά και οι δύο μνηστήρες των ΕΛΠΕ, Clencore και Vitol, είναι τα νέα ισχυρά ονόματα επενδυτών που βολιδοσκοπούν τη ΔΕΠΑ. Εκπρόσωποι των παραπάνω εταιρειών έχουν έρθει σε επαφή με τη διοίκηση της ΔΕΠΑ και έχουν ζητήσει ενημέρωση σχετικά με την πώληση της εταιρείας. Το ενδιαφέρον και των τριών ευρωπαϊκών κολοσσών επικεντρώνεται στον τομέα της εμπορίας που προσφέρεται για συνέργειες με τη βασική τους δραστηριότητα. Το ενδιαφέρον των Clencore και Vitol εθεωρείτο αναμενόμενο από τη διοίκηση της ΔΕΠΑ, αφού αποτελεί εύλογη προέκταση του ενδιαφέροντός που έχουν εκδηλώσει για τα ΕΛΠΕ, τα οποία συμμετέχουν με ποσοστό 35% στη ΔΕΠΑ. Ως εκ τούτου, το κατά πόσον τελικά θα εκφραστεί και επισήμως συναρτάται με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για την πώληση του 50,1% των ΕΛΠΕ. Ο νέος στρατηγικός επενδυτής των ΕΛΠΕ που θα προκύψει με την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας θα αποφασίσει εάν θα επιδιώξει αύξηση της συμμετοχής του ομίλου στη ΔΕΠΑ ή όχι. Θέση εξάλλου των υφιστάμενων μετόχων των ΕΛΠΕ είναι ο πλήρης έλεγχος της ΔΕΠΑ ή η πώληση του μεριδίου τους και η ενίσχυση της θέσης τους στην αγορά φυσικού αερίου μέσω άλλου οχήματος που θα ελέγχουν πλήρως.

Το ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ συμπληρώνεται από δύο ακόμη γαλλικές εταιρείες, την EDF και την ΕΝGIE (πρώην GDF Suez), που από το 2009 συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο της «Ηρων» (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), την ιταλική Εdison και την ισπανική Naturgy (πρώην Gas Natural) που είχε εμφανισθεί και στην πρώτη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ επί κυβερνήσεως Αντώνη Σαμαρά. Το ενδιαφέρον της EDF συνδέεται κυρίως με το στρατηγικό ενδιαφέρον της ιταλικής θυγατρικής της Edison για την Ελλάδα. Η ιταλική εταιρεία δραστηριοποιείται στην αγορά ηλεκτρισμού από κοινού με τα ΕΛΠΕ μέσω της Elpedison, ενώ αποτελεί και βασικό εταίρο της ΔΕΠΑ σε διεθνή projects, όπως οι αγωγοί IGI Poseidon και ΙGB αλλά και ο EastMed.

Από ελληνικής πλευράς, το ενδιαφέρον τους για τη ΔΕΠΑ, πέραν των ΕΛΠΕ, δεν έχουν κρύψει δύο ακόμη ενεργειακοί όμιλοι με στρατηγική τοποθέτηση στην αγορά φυσικού αερίου. Ο όμιλος Μυτιληναίου, που από κοινού με τον όμιλο Βαρδινογιάννη είχε συμμετάσχει και στην πρώτη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, έχει γνωστοποιήσει στους μετόχους του το ενδιαφέρον του για τη ΔΕΠΑ και αναμένει την προκήρυξη του διαγωνισμού για να λάβει την τελική απόφαση. Το ενδιαφέρον της «Μυτιληναίος» για τη ΔΕΠΑ συνδέεται αφενός με την ενίσχυση της θέσης της εταιρείας στην αγορά φυσικού αερίου, όπου ήδη δραστηριοποιείται τόσο στη λιανική όσο και στη χονδρική, και αφετέρου με τη στρατηγική της εταιρείας για διασφάλιση ανταγωνιστικού κόστους φυσικού αερίου, αφού είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές της χώρας. Τη συμμετοχή του στον διαγωνισμό από κοινού με Ευρωπαίο εταίρο έχει προεξοφλήσει και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος μέσω της «Προμηθέας Gaz» (κοινή εταιρεία με την Gazprom) έχει αποσπάσει το 25% της χονδρικής αγοράς. Ο όμιλος Κοπελούζου προωθεί και την υλοποίηση του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη, σχέδιο στο οποίο συμμετέχει και η ΔΕΠΑ με ποσοστό 20%.

Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν βολιδοσκοπήσει τόσο τη ΔΕΠΑ όσο και το ΤΑΙΠΕΔ και αναμένουν την έναρξη του διαγωνισμού για να λάβουν τις οριστικές αποφάσεις τους. Για να προχωρήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης, θα πρέπει να ολοκληρωθεί το σχέδιο για το σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε εμπορίας και υποδομών και να κατατεθεί το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή, κάτι που, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, θα γίνει περί τα τέλη Ιανουαρίου. Το σενάριο που φαίνεται να προκρίνεται είναι η απόσχιση του κλάδου υποδομών για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι με τον τρόπο αυτό αποφεύγονται σημαντικές φορολογικές επιβαρύνσεις για τη ΔΕΠΑ και ο δεύτερος ότι η συνέχεια της ίδιας εταιρικής ταυτότητας διασφαλίζει ευκολότερα την απαιτούμενη συναίνεση των διεθνών προμηθευτών της εταιρείας (Gazprom, Sonatrach κ.λπ.).

Μείζον πρόβλημα τα εργασιακά

Τα εργασιακά, με αιχμή το μέλλον των 150 εργολαβικών εργαζομένων στην εταιρεία, αποτελούν αυτή τη στιγμή το μείζον πρόβλημα σε σχέση με τις οριστικές αποφάσεις του υπ. Ενέργειας για το σπάσιμο της ΔΕΠΑ σε Εμπορία και Υποδομές. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη άσκηση που καλείται να επιλύσει ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης και που γίνεται ακόμη πιο δύσκολη λόγω προεκλογικής περιόδου. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη ΔΕΠΑ απασχολούνται σήμερα 50 εργαζόμενοι άμεσα και 150 μέσω εργολάβων. Το υπουργείο φέρεται να εξετάζει σοβαρά το αίτημα των εργολαβικών εργαζομένων για μονιμοποίησή τους και αναζητεί τη νομική φόρμουλα που θα επιτρέψει κάτι τέτοιο. Αντικείμενο διερεύνησης για το υπουργείο και τη ΔΕΠΑ είναι και το εργασιακό και μισθολογικό κόστος των εργαζομένων στην ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής μετά την ενσωμάτωση των δύο εταιρειών στη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Αυτό γιατί οι εργαζόμενοι στις δύο εταιρείες που η ΔΕΠΑ απέκτησε προσφάτως τον πλήρη έλεγχο εξαγοράζοντας το ποσοστό της Shell έχουν καλύτερες αμοιβές, αφού δεν εντάσσονταν στο καθεστώς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Πηγή: «Καθημερινή»

Σχόλια
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More